CRM Campaigns
Med automatiserade kampanjer kan du väldigt effektivt kommunicera med dina målgrupper med rätt budskap, i rätt kanal och vid rätt tillfälle . Det är ett sätt att överträffa kundens förväntningar på ditt företag – och dina egna.
Kundresa
Alla dina kunder har valt ditt företag på ett eller annat sätt, framför andra liknande företag – bra jobbat! En kundresa hjälper dig på ett automatiserat sätt att hålla vad du lovar, överträffa kundens förväntningar och samtidigt bygga en relation med kunden som gör att ditt företag fortsatt är top-of-mind när nästa köp sker.
Aktivering
Många företag stannar upp i sin kommunikation efter att kunden gjort sitt köp. Det som oftast händer då är att kunden blir passiv och antingen rör sig bort från ditt företag eller gör ingenting. För att realisera kundens värde (CLV) behöver du aktivera kunder så att de handlar fler gånger av dig.
Retargeting
Om du ser att kunden har visat intresse för en produkt i dina kanaler, eller påbörjar ansökan men inte avslutat den, vill du troligen påminna kunden om att avsluta ansökan alternativt fånga upp vad det var som stoppade processen. Du kan alltså vinna ett köp, eller lära dig vad du kan förbättra till nästa gång.
Kundundersökning
Hur väl känner du dina kunder? Och är alla kunder likadana? Med kundundersökningar kan du lära känna kunderna, och vad de egentligen tycker om dina produkter och tjänster. Detta tillsammans med beteendedata är väldigt spännande att jobba med för att ge personaliseringen extra värde.
Framgångsfaktorer för företagare
Lyckas med din marknadsföring
Här är fyra generella tips för att lyckas med din marknadsföring och i förlängningen med din verksamhet och företagets resultat.
Segmentering
Segmentera kunder efter CLV och profil. Bearbeta framförallt de kunder där du ser störst värde.
KundData
Använd det data du har om kunder i din databas, tillsammans med beteendedata från tex din webbsida.
håll kontakten
Håll kontakten med kunden och bygg en stark relation. Du har då grunden för att kunna göra up sell och cross sell när du är top-of-mind.
CAC & CLV
Räkna ut vad det kostar dig att få en ny kund (CAC) och vad varje kund är värd under sin beräknade tid som kund (CLV). Se till att matematiken går ihop.