Hur fungerar Email MArketing? 

Kort om Email Marketing

Email Marketing har förekommit i stort sett sedan Internets begynnelse, har utvecklats otroligt mycket under årens lopp och blivit ett av de viktigaste verktygen inom digital marknadsföring. Först och främst kan epost vara en mycket effektiv kanal för att nå ut till leads och konvertera dem till kunder. Email är en av få kanaler som tillåter en hög grad av personalisering och det till stora volymer av mottagare i dina målgrupper, när du vill konvertera dem till kunder. När det gäller befintliga kunder är epost en viktig kanal för att utveckla relationen med kunderna och öka lojaliteten.

PErsonalisering

Email är en av få kanaler om tillåter en hög grad av personalisering, det gör den extra intressant och effektiv. 

stora volymer

Email är enkelt och billigt att distribuera och du kan snabbt nå ut till dina målgrupper, även om de är större.

Mätbara Resultat

Med email finns goda förutsättningar att uppnå bra resultat. En stor fördel är också att det är enkelt att mäta hur effektiva emailutskicken är och testa fler versioner.  

kostnadseffektivt

Kostnaden för att utveckla och distribuera email är låg och det gör kanalen till ett naturligt inslag i en digital marknadsföringsstrategi. 

Varför Email Marketing är så framgångsrikt

Det finns en rad taktiker inom Email Marketing. Viktigt och gemensamt för alla är att testa sig fram och utveckla sin Email Marketing kontinuerligt. 

Sätt förväntningarna

Att skicka ett eller fler welcome emails till nyblivna kunder eller prenumeranter är ett bra sätt att:

  • hälsa välkommen förstås
  • lära känna ditt företag lite bättre och vad man kan förvänta sig av det
  • sätta förväntningarna för hur tjänsten eller produkten fungerar praktiskt med exempelvis support eller tillbehör
  • dela hjälp och instruktioner
  • lägga grunden för en lång och bra relation


Och allra viktigast här är att vara relevant förstås.


Känn din kund

Vad vet du egentligen om dina kunder? Förutom vad de har köpt av dig, kontaktuppgifter med mera. Vad tycker de egentligen om ditt företag och om dina produkter och tjänster? Vi tycker att det är enklast att fråga.

Ypperliga tillfällen för en survey är:

  • efter ett köp: vad tyckte du om köpupplevelsen?
  • efter ett steg i en kundresa: vad tyckte du om företagets service?
  • efter en tid av inaktivitet(anti churn): aktivera med en survey och belöning
  • winback: varför valde du bort oss?


Vi gillar att be dem som är allra nöjdast, ”ambassadörerna”, om ett omdöme eller en rekommendation ”referral marketing”. 

De mindre nöjda bör man jobba med för att omvända dem till ambassadörer.


Effektiv automatisering

Nyhetsbrev kan vara toppen men det finns en uppenbar begränsning och det är att nytillkomna prenumeranter får de nyhetsbrev som skickas efter att de blivit prenumeranter men inte allt det content som redan skickats. Det är en anledning (av många) att drip campaigns kan vara en bra idé.

En drip campaign är i princip en automatiserad sekvens av personaliserade och relevanta email som skickas ut triggat av ett schema eller av kundens beteende.

Du kan då säkra att varje kund får en konsekvent och personaliserad upplevelse och inte missar någon viktig information eller något erbjudande.


Tappa färre affärer

Ofta ligger det en kostnad kopplad till att få en kund till att göra ett köp eller prenumerera på din tjänst. 

När mer än hälften av alla varukorgar lämnas utan att ett köp görs finns det utrymme för förbättring. Det gäller även formulär som inte skickas.

Med ett retargeting email kan du påminna kunden om att varorna finns kvar och kanske erbjuda en rabatt i någon form för att få till köpet.

Det här är en väldigt lönsam kampanj och om du räknar på den ser du vad den kan göra på sista raden.


Träffa en expert från Myma och få tips och råd angående Er digitala marknadsföring.