Hur fungerar Email MArketing?
Kort om Email Marketing
Email Marketing har förekommit i stort sett sedan Internets begynnelse, har utvecklats otroligt mycket under årens lopp och blivit ett av de viktigaste verktygen inom digital marknadsföring. Först och främst kan epost vara en mycket effektiv kanal för att nå ut till leads och konvertera dem till kunder. Email är en av få kanaler som tillåter en hög grad av personalisering och det till stora volymer av mottagare i dina målgrupper, när du vill konvertera dem till kunder. När det gäller befintliga kunder är epost en viktig kanal för att utveckla relationen med kunderna och öka lojaliteten.
PErsonalisering
Email är en av få kanaler om tillåter en hög grad av personalisering, det gör den extra intressant och effektiv.
stora volymer
Email är enkelt och billigt att distribuera och du kan snabbt nå ut till dina målgrupper, även om de är större.
Mätbara Resultat
Med email finns goda förutsättningar att uppnå bra resultat. En stor fördel är också att det är enkelt att mäta hur effektiva emailutskicken är och testa fler versioner.
kostnadseffektivt
Kostnaden för att utveckla och distribuera email är låg och det gör kanalen till ett naturligt inslag i en digital marknadsföringsstrategi.
Varför Email Marketing är så framgångsrikt
Det finns en rad taktiker inom Email Marketing. Viktigt och gemensamt för alla är att testa sig fram och utveckla sin Email Marketing kontinuerligt.
Sätt förväntningarna
Att skicka ett eller fler welcome emails till nyblivna kunder eller prenumeranter är ett bra sätt att:
- hälsa välkommen förstås
- lära känna ditt företag lite bättre och vad man kan förvänta sig av det
- sätta förväntningarna för hur tjänsten eller produkten fungerar praktiskt med exempelvis support eller tillbehör
- dela hjälp och instruktioner
- lägga grunden för en lång och bra relation
Och allra viktigast här är att vara relevant förstås.