De flesta av oss kollar e-posten inom en timme från det att vi vaknat och en del rent av innan vi lämnat sängen på morgonen. Det säger en del om hur viktig e-posten är som kanal. E-postmarknadsföring har förekommit i stort sett sedan Internets begynnelse, har utvecklats otroligt mycket under årens lopp och blivit ett av de viktigaste verktygen inom digital marknadsföring. Först och främst kan e-post vara en mycket effektiv kanal för att nå ut till leads och konvertera dem till kunder. E-post är en av få kanaler som tillåter en hög grad av personalisering och det till stora volymer av mottagare i dina målgrupper, när du vill konvertera dem till kunder.

När det gäller befintliga kunder är e-post en viktig kanal för att utveckla relationen med kunderna och öka lojaliteten. 

Största fördelarna med e-post i din marknadsföring: 

  • Personalisering – stora möjligheter att personalisera innehållet 
  • Mätbarhet – lätt att mäta resultatet och optimera (A/B-test) 
  • Stora volymer – nå stora kundgrupper snabbt och effektivt 
  • Kostnadseffektivt – väldigt bra ROI för e-postmarknadsföring 
  • GDPR – har förbättrat e-postens rykte och hållbara framtidsutsikter  

 

Fyra fiffiga taktiker för e-postmarknadsföring: 

1. Välkomnande-e-post – sätt förväntningarna

Att skicka ett eller fler välkomnande e-post till nyblivna kunder eller prenumeranter är ett bra sätt att: 

  • Hälsa välkommen förstås 
  • Låta lära känna ditt företag lite bättre och vad man kan förvänta sig av det 
  • Sätta förväntningarna för hur tjänsten eller produkten fungerar praktiskt med exempelvis support eller tillbehör 
  • Dela hjälp och instruktioner 
  • Lägga grunden för en lång och bra relation 

Och allra viktigast här är att vara relevant förstås. 

 

2. Enkäter – känn din kund

Vad vet du egentligen om dina kunder? Förutom vad de har köpt av dig, kontaktuppgifter med mera. Vad tycker de egentligen om ditt företag och om dina produkter och tjänster? Vi tycker att det är enklast att fråga. 

Ypperliga tillfällen för en enkät är: 

  • Efter ett köp: vad tyckte du om köpupplevelsen? 
  • Som ett sista steg i en kundresa: vad tyckte du om företagets service? 
  • Efter en tid av inaktivitet (anti churn): aktivera med en enkät och belöning 
  • Winback: varför valde du bort oss? 

Vi gillar att be dem som är allra nöjdast, ”ambassadörerna”, om ett omdöme eller en rekommendation dvs ”referral marketing”.  De mindre nöjda bör man jobba med för att omvända dem till ambassadörer. 

 

3. Drip campaigns – effektiv automatisering

Nyhetsbrev kan vara toppen men det finns en uppenbar begränsning och det är att nytillkomna prenumeranter får de nyhetsbrev som skickas efter att de blivit prenumeranter men inte allt det content som redan skickats. Det är en anledning (av flera) att drip campaigns kan vara en bra idé. En drip campaign är i princip en automatiserad sekvens av personaliserade och relevanta e-post som skickas ut triggat av ett schema eller av kundens beteende. Du kan då säkra att varje kund får en konsekvent och personaliserad upplevelse och inte missar någon viktig information eller något erbjudande. 

 

4. Retargeting e-post – tappa färre affärer

Oftast ligger det en kostnad kopplad till att få en kund till att göra ett köp eller prenumerera på din tjänst.

När mer än hälften av alla varukorgar lämnas utan att ett köp görs finns det gott om utrymme för förbättring.

Det gäller även formulär som inte skickas. Med retargeting kan du påminna kunden om att varorna finns kvar och kanske erbjuda en rabatt i någon form för att få till köpet. Det här är en väldigt lönsam kampanj och om du räknar på den ser du vad den kan göra på sista raden för dig. 

 

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *