Hur utvecklad är marknadsföringen i ditt företag?
Att veta vilka martech-system man behöver för företagets marknadsföring och hur de ska användas på bästa sätt kan vara knepigt, bara att förstå terminologin kan vara en rejäl utmaning. Vi kommer här att titta lite närmare på Marketing Automation och hur man kan arbeta med det.
Martech står för Marketing Technology och det finns tusentals system på marknaden med olika inriktningar. Se t ex martech-landskapet på chiefmartec.com för att få en bild av utbudet. Vissa system försöker täcka alla eller de flesta behoven för marknadsförare och andra innehåller mer specialiserade funktioner inom ett smalare område.
En typ av system kallas för Marketing Automation och enkelt förklarat går det ut på att automatisera marknadsföring och kommunikation till kunder och leads för att nå målen för marknadsföringen.
Vi på MYMA pratar med många företag i olika storlekar och de flesta branscher och vi tycker oss se några återkommande gemensamma mål med företagens satsningar inom martech:
- Fler kunder
- Bättre kundupplevelser
- Ökad försäljning
- Nöjdare kunder
- Lägre kostnader
Det finns så klart flera olika sätt att uppnå de här målen med hjälp av alternativa metoder och martech. Det viktigaste är kanske att göra så gott man kan, analysera resultatet, lära sig och utveckla metoderna kontinuerligt. Så, hur utvecklad är marknadsföringen i ditt företag?
Utvecklingsfaser inom Marketing Automation
Man kan dela in företag i fyra huvudsakliga grupper, beroende på hur utvecklad marknadsföring man gör, ofta som ett resultat av de ambitioner och behov man haft hittills.
- Starting
- Sending
- Automating
- Journeys
Steg 1: Starting
- Gör annonsering i sökmotorer eller sociala medier
- Driver trafik till site/shop
- Kommunicerar med kunder vid behov genom tex supportformulär, eller om de hör av sig på annat sätt
Steg 2: Sending
- Batch-utskick av e-post och eventuellt sms med manuell hantering, blandat med e-post från outlook eller liknande
- Använder en eller fler ESP (Email Service Provider) för utskick tillsammans med utskick från egna mail-klienter tex Outlook
- Enbart outbound marketing
- Utmaningar med koordination och optout
Steg 3: Automating
- Konsolidering av system och effektivare processer ger lägre kostnader
- Automatiserade multikanalkampanjer för konsekventa kundupplevelser och kundnöjdhet
- Datadriven kommunikation, eventuellt med CDP
- Segmentering och målgrupper ger bättre relevans
- Contacthistory och responshistory ger koll och kontroll av vad kunder får och hur de svarar
- Inbound och outbound marketing för att kommunicera på kundens villkor
- Personalisering och bättre timing ger ökad kundnöjdhet och mer försäljning
Steg 4: Journeys
- Hyperpersonalisering ger konsekventa och 100% personaliserade kundupplevelser
- Design och exekvering av omnikanal kundresor
- Automatiserade cross journey kampanjer
- Ett och samma content, upplevelse och process i alla kanaler
Operating model
En del företag föredrar att ta hand om Marketing Automation-systemen själva och andra att ta hjälp helt eller delvis. Vad som är lämpligt beror helt på vad för strategier man har, behov av kontroll och annat. Vi konstaterar att de finns tre vanliga operating models inom Marketing Automation.
Gör det själv-modellen
Tar själv hand om implementation av Marketing Automation, strategi, analys, segmentering och målgrupper, data, projektledning, utveckling, förvaltning, optimering, IT, regelefterlevnad.
Hybrid-modellen
Outsourca delar till en partner eller konsult, tex avancerad utveckling, power user, förvaltning av Marketing Automation, IT-drift.
Outsourcing-modellen
Managed service där en partner sköter i princip allt, du kravställer och analyserar utfallet.
I vilken fas befinner du dig och vart är du på väg med marknadsföringen i ditt företag?
No responses yet