En inblick i Marketing Automation

Med ett Marketing Automation-system kan företag automatisera marknadsföringsprocesser men även annat som tex service, repetativa processer, kundresor, Lead Generation eller integrationer. Ofta är det frågan om en effektivisering men Marketing Automation möjliggör också en mer personaliserad och konsekvent kundupplevelse som ofta efterfrågas av kunder. För att verkligen kunna dra nytta av Marketing Automation är det viktigt att ha en bra digital marknadsföringsstrategi, organisation och processer som är anpassade för Marketing Automation.  

Automatisering

Effektiviserar och förenklar marknadsföringsprocesser, men även andra, genom automatisering.

Personalisering

Kommunikationen kan göras på individuell basis baserat på data och kundens beteende.

händelsedrivet

Processer triggas oftast igång av något beteende som kunden uppvisat, tex ett besök på en landningssida eller ett formulär som fylls i.

kundupplevelse

Med automatiserade processer blir det enklare att skapa en konsekvent kundupplevelse som baseras på kunden och gällande affärsregler. 

Varför Marketing Automation är så viktigt

Alla pratar om Marketing Automation men vilka är egentligen de viktigaste anledningarna att använda det? 

På kundens villkor

Fler och fler kunder förväntar sig att företagen använder den information de har om kunderna till att förbättra kundupplevelsen, göra processerna enklare att använda och i större utsträckning anpassa innehåll och format efter just dig, som du vill ha det. Här handlar det inte bara om innehåll och budskap utan också om tidpunkten då budskapet ges och kanalen i vilken kunden nås av budskapet. En mycket viktig aspekt av personalisering är att det är ett effektivt sätt att öka relevansen i den kommunikation man gör mot kunder, antingen på segmentnivå eller ännu bättre på one-to-one nivå. 

Bygg ditt varumärke

De mest framgångsrika företagen har insett att det inte räcker med att i större annonskampanjer berätta vad de är och vad de står för. Det är mycket viktigt att också leva upp till det man säger och helst göra mer för kunderna än de förväntar sig. Alltid. I alla kundmöten, konsekvent, och i alla interaktioner. Som Amazons grundare Jeff Bezos själv sagt: ”Your brand is what people say about you when you’re not in the room.” Marketing Automation ett utmärkt verktyg för att leverera konsekventa kundupplevelser som överträffar kunders förväntningar om och om igen, på de sätt du designar dem att fungera.

Skala med automatisering

En del mindre företag har uppfattningen att de kan vänta med Marketing Automation tills de blir större, men vi menar att det är Marketing Automation som kommer få dem att växa på bästa sätt – samtidigt som kunderna får en bättre kundupplevelse.

Med Marketing Automation kan du uträtta otroligt mycket mer än du kan med manuella rutiner. Om du vill skala upp och växa företaget, tex ta in fler leads och kunder och ha en brilliant kontinuerlig dialog med kunderna, då är Marketing Automation rätt lösning att använda. Välj själv om du vill göra det x10, x100 eller x1000.

Värdet av en kund

CLV står för Customer Lifetime Value, och det betyder vanligen värdet av alla köp en kund gör under sin tid som kund. Sannolikt har du investerat en del i marknadsföring och annonsering för att få nya kunder, självfallet vill du att varje kund ska handla så mycket som möjligt av dig.

Därför är det viktigt att använda Marketing Automation till att engagera dina befintliga kunder så de har ditt företag top-of-mind och handlar av dig om och om igen.

Det är också ett utmärkt sätt att lära känna kunderna bättre, utveckla en personlig relation med dem och helt enkelt systematiskt möta dem med det de vill ha, där de vill ha det och när de vill ha det.

Träffa en expert från MYMA och få tips och råd angående Er digitala marknadsföring.