En inblick i Marketing Automation
Med ett Marketing Automation-system kan företag automatisera marknadsföringsprocesser men även annat som tex service, repetativa processer, kundresor, Lead Generation eller integrationer. Ofta är det frågan om en effektivisering men Marketing Automation möjliggör också en mer personaliserad och konsekvent kundupplevelse som ofta efterfrågas av kunder. För att verkligen kunna dra nytta av Marketing Automation är det viktigt att ha en bra digital marknadsföringsstrategi, organisation och processer som är anpassade för Marketing Automation.
Automatisering
Effektiviserar och förenklar marknadsföringsprocesser, men även andra, genom automatisering.
Personalisering
Kommunikationen kan göras på individuell basis baserat på data och kundens beteende.
händelsedrivet
Processer triggas oftast igång av något beteende som kunden uppvisat, tex ett besök på en landningssida eller ett formulär som fylls i.
kundupplevelse
Med automatiserade processer blir det enklare att skapa en konsekvent kundupplevelse som baseras på kunden och gällande affärsregler.
Varför Marketing Automation är så viktigt
Alla pratar om Marketing Automation men vilka är egentligen de viktigaste anledningarna att använda det?
På kundens villkor
Fler och fler kunder förväntar sig att företagen använder den information de har om kunderna till att förbättra kundupplevelsen, göra processerna enklare att använda och i större utsträckning anpassa innehåll och format efter just dig, som du vill ha det. Här handlar det inte bara om innehåll och budskap utan också om tidpunkten då budskapet ges och kanalen i vilken kunden nås av budskapet. En mycket viktig aspekt av personalisering är att det är ett effektivt sätt att öka relevansen i den kommunikation man gör mot kunder, antingen på segmentnivå eller ännu bättre på one-to-one nivå.