När man tittar runtomkring sig ser man hur företag drar ner på så många utgifter som de bara kan, för att klara sig under och ur krisen som uppstått på grund av Covid-19-viruset. Det är en naturlig reaktion och säkert nödvändigt för väldig många företag.
Men samtidigt är det vissa företag som frodas i krisen och går bättre än någonsin. Hur kan det komma sig?
Min uppfattning är att de företag som har automatiserade processer, hög digitaliseringsgrad och vars affärsmodeller är anpassade till den nya verkligheten, om man ska kalla den så, har mycket större möjligheter att klara sig och rentav dra nytta av situationen eftersom konkurrenter som inte har samma flexibilitet, modern affärsmodell och leveransmodell riskerar att gå under.
En sådan utgift som man ofta drar ner på i en krissituation är marknadsföringen. Ja, det kan jag förstå, om man lägger sin marknadföringsbudget på reklam eller annonsering. Man har kanske inte råd att göra detta längre. Men har man då råd att inte ta hand om de befintliga kunderna med hjälp av effektiva CRM-processer? Gräva där man står så att säga.
Kan det vara så att man inte har råd att inte bearbeta de befintliga kunderna helt enkelt?
I ett tufft läge, som det är nu och troligtvis kommer vara ett tag framöver, är det extra viktigt att behålla de kunder man har, hjälpa dem på bästa sätt och göra deras vardag lättare.
Och det finns också stora möjligheter att i det här läget effektivisera sina processer och kundresor med Marketing Automation, digitalisera och skala bort sådant som är onödigt, skala upp sådant som är viktigt, för att förbättra lönsamheten.
Har du råd att inte agera?
/Daniel
Comments are closed